ترمیم مو به روش hrt

کاشت مو به روش hrt یک راه حل درمانی جایگزین برای افرادی است که ظرفیت بانک موی مناسبی ندارند. در این روش، به جای برداشت موهای طبیعی و انتقال آن‌ها، از الیاف‌های مصنوعی برای پر کردن نواحی طاس و کم تراکم سر استفاده می‌شود. اگرچه این راه درمانی ایده آل به نظر می‌رسد اما با چالش‌ها و الزامات متعددی روبرو است. ما در این مقاله، 0 تا 100 کاشت مو به روش hrt را شرح خواهیم داد. تا انتها با ما همراه باشید. 

کاشت و ترمیم مو به روش hrt چیست ؟

در روش‌های کاشت مو طبیعی، موهای بومی بیمار از پشت سر (بانک مو) برداشته شده و به نواحی جلوی سر انتقال پیدا می‌کند. حتی در پیشرفته‌ترین متدهای کاشت مو دنیا (یعنی میکروگرافت) نیز این قاعده ثابت است و از موی بومی فرد استفاده می‌گردد. اما در کاشت موی مصنوعی چنین نیست. 

در کاشت hrt از مواد مصنوعی مانند الیاف پلی‌آمید یا پلی استر برای ساخت تارهایی مشابه موی انسان استفاده می‌شود. سپس این موها باید در لایه سطحی پوست قرار گیرند. برای این کار هم از نوعی سوزن مخصوص استفاده می‌گردد. نحوه قرارگیری این تارهای شبیه سازی شده نیز باید به نحوی باشد که فیبر یا الیاف در لایه درم سطحی به درستی جای بگیرند و از کف سر کنده نشوند. 

نکته مهم: در نظر داشته باشید که کاشت مو مصنوعی با چسب انجام نمی‌شود. بلکه مبتنی بر اتصال الیاف‌های تار مانند در پوست با استفاده سوزن و نیدل‌های مخصوص است. آنچه که عموم افراد به عنوان کاشت مو موقت می‌شناسند، روش‌هایی مانند پروتز یا اکستنشن تار به تار مو است که اغلب از چسب برای فیکس شدن روی سر استفاده می‌کند. 

در کاشت hrt از الیاف مصنوعی شبیه موی انسان، برای کاشت استفاده می‌گردد.

مزایا و معایب کاشت موی مصنوعی به روش HRT

مزایای کاشت مو hrt

قاعدتا دلایلی وجود دارد که کاشت مو مصنوعی را در بین عموم افراد محبوب کرده است. 

  • در کاشت مو طبیعی به حدود 4 تا 6 ماه برای رشد مجدد مو زمان نیاز است اما در تکنیک کاشت hrt سریعا نواحی کم تراکم و طاس سر پوشانده می‌شود. 
  • در کاشت مو مصنوعی از گرافت های موجود در پشت سر استفاده نمی‌شود. به همین دلیل، بانک مو دست نخورده باقی خواهد ماند. 
  • افرادی که ظرفیت بانک موی مناسبی ندارند نمی‌توانند کاشت مو موفق و پر تراکمی داشته باشند. این در حالی است که کاشت مو مصنوعی به وسعت طاسی و موهای بومی فعلی محدود نمی‌شود.

معایب کاشت مو hrt

کاشت موی مصنوعی (علیرغم ارائه یک راه حل غیر بیولوژیکی برای ریزش مو)، با چالش‌های بالینی و خطرات پزشکی قابل توجهی همراه است. ما در ادامه، این موارد را به تفصیل بررسی می‌کنیم:

  • یکی از مهم ترین چالش های کاشت موی مصنوعی، مربوط به واکنش بدن به این الیاف‌های خارجی است. به تعبیری ساده، بدن الیاف مصنوعی را عاملی بیرونی و غیرخودی تشخیص می‌دهد و سعی در پس زدن آن دارد که منجر به واکنش های التهابی و قرمزی پوست می‌شود.
  • اگر واکنش و پاسخ بدن نسبت به این تارهای مصنوعی و التهابات ناشی از آن ادامه داشته باشد و کنترل نشود، با گذشت زمان مداوم ممکن است به تشکیل گرانولوم (نوعی جوانه گوشتی) منجر شود. 
  • در برخی موارد، پوست سر اطراف تارهای کاشته شده ضخیم می‌شود که خونرسانی به این نواحی پوستی را ضعیف می‌کند.همچنین، احتمال افزایش ریزش موهای طبیعی نیز وجود دارد. 
  • در افرادی که مستعد بیماری‌های عفونی هستند، احتمال بروز عفونت وجود دارد. تار موهای مصنوعی (بر خلاف فولیکول‌های طبیعی مو) مکانیسم های دفاعی ذاتی در برابر عوامل بیماری زا ندارند. در نتیجه، ممکن است کلونیزاسیون باکتری بر روی خود فیبرها رخ دهد و منجر به عفونت‌های پایدار شود که به سختی قابل حل است و ممکن است نیاز به برداشتن الیاف داشته باشد.
مزایا و معایب کاشت مو مصنوعی (روش hrt)

انواع کاشت موی مصنوعی

معمولا طبقه بندی hrt مو بر اساس نوع الیاف مصنوعی مورد استفاده انجام می‌شود. بدین معنی که برای کاشت Hrt یا از الیاف‌های شبیه سازی شده به موی انسان بهره می‌گیرند یا از ایمپلنت های بیوفیبر استفاده می‌کنند. 

1- ایمپلنت های الیاف مصنوعی برای کاشت hrt مو

ایمپلنت های فیبر مصنوعی از مواد زیست سازگار مانند الیاف پلی آمید، پلی استر یا پلی پروپیلن برای شبیه سازی تارهای مو طبیعی و قرار دادن آن‌ها در پوست سر استفاده می‌کنند. اما علی رغم مقاومت و استحکام قابل قبولی که این نوع ایمپلنت ها دارند، مکانیزم ایمنی بدن آن‌ها را به عنوان جسم خارجی شناسایی کرده و تلاش می‌کند تا تارهای مصنوعی را پس بزند. به همین دلیل احتمال بروز التهاب و عفونت بالا است.

2- ایمپلنت های بیوفیبر برای کاشت hrt مو

بیوفیبر در واقع نوع پیشرفته‌ای از مواد کاشت مو مصنوعی را نشان می دهند که از که تا حدودی سازگاری بیشتری با بدن دارند. بر خلاف الیاف مصنوعی سنتی، ایمپلنت‌های بیوفیبر از پوشش‌های ضد میکروبی برای کاهش خطرات عفونت استفاده می‌کنند اما علی رغم تمامی نوآوری‌ها، هیچ تضمینی برای عفونت نکردن یا عدم بروز واکنش‌های التهابی وجود ندارد. با توجه به اینکه این فیبرها در بیولوژی پوست سر ادغام نمی‌شوند، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز این تکنیک را به طور قطعی تایید نمی‌کند. 

فرآیند کاشت موی مصنوعی و HRT

کاشت موی مصنوعی فرایندی است که در طی آن الیاف‌های شبیه سایز شده به تار مو روی لایه سطحی پوست جای می گیرند. جنس این تارهای مصنوعی معمولا از پلی استر، پلی آمید یا پلی پروپیلن است. فرایند کاشت نیز به این صورت است که فرد تحت بی حسی موضعی قرار گرفته و با استفاده از سوزن یا نیدل های مخصوص، این تارها در زیر لایه پوستی قلاب می‌شوند. به همین دلیل است که برخی این تکنیک را به عنوان کاشت موی مصنوعی زیر پوست نیز می‌شناسند. بدیهی است که در این روش از چسب استفاده نمی‌شود و برای به حداقل رساندن عوارض، مصرف آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضدالتهابی مطابق با دستورالعمل مراقبتی پزشک الزامی است. 

تصاویر و فیلم کاشت موی مصنوعی

عکس قبل و بعد کاشت مو مصنوعی (روش hrt)

هزینه کاشت مو به روش hrt

اگر با در نظر گرفتن تمامی ملاحظات این روش، تصمیم به کاشت مو گرفتید، اکیدا توصیه می‌کنیم که تنها از طریق مراکز معتبر ترمیم مو به روش hrt در تهران، تبریز، شیراز، مشهد، اصفهان و غیره اقدام نمایید. معمولا قیمت و هزینه ترمیم مو به روش hrt نیز با توجه به کیفیت الیاف و تارهای شبیه سازی شده، چیزی بیش از 6 میلیون تومان است. برای اطلاعات دقیق تر در مورد فرایند و هزینه کاشت موی مصنوعی از چند مرکز شناخته شده و معتبر استعلام بگیرید و تنها به یک مرکز اکتفا نکنید.

تفاوت کاشت مو مصنوعی با سایر تکنیک های مشابه

معمولا تکنیک‌های ترمیم موی متعددی مبتنی بر موی مصنوعی وجود دارند. با این حال در نظر گرفتن تفاوت‌های بین هر یک ضروری به نظر می‌رسد. در ادامه ما سه روش متداول ترمیم مو مصنوعی را مقایسه کرده‌ایم. 

1. کاشت موی مصنوعی دائمی

در این روش از سوزن برای وارد کردن هر فیبر استفاده می‌شود. برای نگه داشتن الیاف هم باید نوعی لنگر و گره کوچک انتهای ریشه وجود داشته باشد تا تارها را روی پوست سر ثابت نگه دارد. کاشت به روش hrt را تقریبا می‌توان نوعی روش پزشکی در نظر گرفت که باید در شرایط استریل و معمولاً با بی حسی موضعی انجام شود. هرچند این روش خطراتی مانند عفونت و التهاب را به همراه دارد.

2. پروتز مو

پروتزهای مو که معمولا به عنوان کاشت موقت مو، کاملاً با کاشت مصنوعی و دائمی متفاوت است. نحوه چسباندن کلاه گیس و تارها در این روش با استفاده از چسب یا گیره است.در نظر داشته باشید که پروتز در دسته تکنیک های زیبایی قرار می‌گیرد نه روش‌های درمانی و پزشکی. 

3. اکستنشن تار به تار مو

اکستنشن مو برای افزایش طول و حجم موهای موجود استفاده می‌شود و اصلا به لایه سطحی پوست وارد نمی‌گردد. این تکنیک نیز نوعی تکنیک زیبایی موقتی است و ارتباطی با روش‌های پزشکی و تخصصی ندارد. فرایند کار نیز ساده و کم تهاجمی است و تنها الیاف های مصنوعی به تارهای طبیعی موجود چسبانده می‌شوند.

آیا ترمیم و کاشت مو به روش hrt علمی و تایید شده است؟

کاشت و ترمیم موی مصنوعی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید نشده است. امتناع FDA از تأیید این روش‌ها ناشی از بروز عوارضی مانند عفونت، التهاب، جای زخم و غیره بیماران است. به همین دلیل است که کاشت موی مصنوعی به طور گسترده توسط سازمان‌های پزشکی یا انجمن‌های پوست مورد تایید قرار نمی‌گیرد و پزشکان معمولاً در مورد توصیه این روش به دلیل مسئولیت قانونی و پیامدهای آتی محتاط هستند. اما چه راهکار جایگزینی برای روش hrt ترمیم مو وجود دارد؟ ما در ادامه راه حل ایده آل و مطلوب را شرح خواهیم داد. 

مقایسه کاشت مو دائمی و کاشت مو مصنوعی

در کاشت موی طبیعی، از ناحیه بانک مو (پشت و اطراف سر) گرافت ها برداشت شده و به نواحی طاس سر انتقال پیدا می‌کند. هدف کاشت مو طبیعی نیز ماندگاری دائمی است. زیرا تارهای پشت سر در مقابل هورمون DHT مقاوم هستند و زمانی که به جلوی سر منتقل می‌شوند هم ماندگاری خود را حفظ کرده و ریزش پیدا نمی کنند. این روند و جریان درمانی با واکنش‌های بدن و سیکل رشد مو سازگار است و کاملا ایمن و کم تهاجمی در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل است که حتی حادترین عوارض و معایب کاشت مو به روش میکروگرافت (به عنوان جدیدترین تکنیک کاشت در دنیا)، معقول تر و کم ریسک تر از کاشت مو مصنوعی است. 

با این حال، متخصصان کاشت مو در شیراز برای افرادی که وسعت طاسی سر زیادی دارند و ظرفیت بانک موی آن‌ها جوابگو نیست، توصیه‌های زیر را ارائه می کنند: 

  • از روش کاشت مو bht به عنوان درمانی مکمل کمک بگیرید. در این حالت از موهای ریش (ناحیه زیر چانه، به صورت پراکنده و بدون تغییر ظار ریش) برای کاشت در قسمت‌های وسط سر و ورتکس استفاده می‌شود. 
  • بر طراحی خط رویش مو تمرکز کنید. معمولا کلینیک‌های معتبر با توجه به تجربه‌ای که دارند، تاکید می‌کنند که تمرکز اصلی بر نواحی جلوی سر گذاشته شود و به صورت پرتراکم قسمت خط رویش کاشت گردد؛ در مقابل نواحی انتهایی سر تراکم کمتری داشته باشد. این ایده آل ترین راه برای کسانی است که ظرفیت بانک موی مناسبی ندارند. در این حالت، چهره فرد از روبرو کاملا طبیعی نشان داده می‌شود. 

نکته مهم: فرایند کاشت مو طبیعی را می‌توان به جا به جا کردن یک گیاه همراه با ریشه تشبیه کرد. به این معنا که برای انجام کاشت، تارهای مو همراه با فولیکول‌ها و سبوم (غدد چربی) مورد نیاز از پشت سر برداشت می‌شود و در جلوی سر کاشت می‌گردد. به همین دلیل است که برای کاشت با موهای طبیعی، داشتن بانک مو مناسب ضروری است. بنابراین، شعارهای تبلیغاتی مراکزی را که مدعی کاشت با هر ظرفیت مویی هستند را چندان باور نکنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله “کاشت مو بدون نیاز به بانک مو در شیراز‌” را مطالعه نمایید.

نتیجه گیری

کاشت مو به روش hrt در واقع به قرار گیری الیاف ها یا بیوفیبرهای شبیه سازی شده به تار مو در در زیر لایه پوست اشاره دارد. این تکنیک، با استفاده از سوزن و نیدل‌های مخصوص انجام می‌شود و روشی تهاجمی است. البته اعتبار و صحت این درمان توسط مراجع پزشکی معتبر در دنیا تایید نشده است و این عدم تایید نیز به دلیل احتمال بروز عفونت و التهابات بعد از کاشت است. ما در این مقاله یک راهنمای 0 تا 100 از کاشت مو مصنوعی hrt ارائه کردیم. در انتها از شما میخواهیم سوالات و تجربیات خود را با ما در قسمت نظرات (انتهای همین صفحه) به اشتراک بگذارید. در اولین فرصت پاسخگوی پرسش‌های شما هستیم. 

سوالات متداول

کاشت موی مصنوعی نانو چه تفاوتی با Hrt دارد؟

همه این روش‌ها مبتنی بر قرار دادن الیاف ها در زیر پوست هستند و تفاوت  آن‌ها تنها در سازگارتر بودن الیاف ها یا شباهت بیشتر به موهای طبیعی انسان است. بدیهی است که هر چه تکنولوژی مورد استفاده در ساخت تارهای مصنوعی پیشرفته‌تر باشد، نتیجه کاشت ظاهر مطلوب‌تری دارد. 

آیا کاشت مو مصنوعی فقط برای مردان انجام می‌شود؟

علاوه بر کاشت مو مصنوعی مردانه، در برخی از کلینیک های hrt، کاشت موی مصنوعی برای خانمها هم انجام می‌گردد و محدودیتی از این نظر وجود ندارد.

چرا کاشت مو مصنوعی توصیه نمی شود؟

سیستم ایمنی بدن بلافاصله بعد از کاشت نسبت به جسم خارجی واکنش نشان می‌دهد و به آن حمله می‌کنند. این اتفاق حتی در کاشتن مو با استفاده از تارهای مو فرد دیگر اتفاق می‌افتد و بدن پیوند مو را پس زده و واکنش‌هایی مثل التهاب و عفونت را از خود نشان می‌دهد. به همین دلیل است که فروش بانک مو در هیچ کجای دنیا انجام نمی‌شود یا نهادهای معتبری مثل FDA کاشت مصنوعی را تایید نمی‌کنند. 

دیدگاه خود را بنویسید

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای بیشترین امتیاز روی ستاره سمت راست کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می دهید.