مراحل رشد مو بعد از کاشت

مراحل رشد مو بعد از کاشت چگونه است؟ در 10 روز ابتدایی بعد از کاشت، سر شما التهاب و ورم خواهد داشت. بعد از 3 هفته نیز فاز ریزش و استراحت موها آغاز خواهد شد که این روند تا 3 ماه ادامه دارد. پس از سپری شدن این دوره، از ماه چهارم رشد مجدد موها آغاز شده و در نهایت، در ماه ششم عملا تفاوتی بین تارهای کاشته شده و کاشته نشده وجود ندارد. ما در این مقاله 0 تا 100 رشد مو بعد از کاشت را بررسی خواهیم کرد. تا انتها با ما همراه باشید. 

بررسی مراحل و روند رشد موهای کاشته شده

1- دوره نقاهت اولیه بعد کاشت

در 10 روز ابتدایی بعد از کاشت مو، عارضه‌هایی همچون ورم سر یا التهابات مشاهده می‌شود. همچنین سفت شدن پوست سر، ترک کویری و احساس درد جزئی نیز طبیعی بوده و به مرور زمان رفع می‌گردد. در طی این دوره، از هرگونه اصطکاک اجتناب کنید تا تارهای کاشته شده در جای خود محکم شده و در اثر کشش خارج نشوند. رعایت مراقبت بعد از کاشت مو در این دوره 10 روزه، عاملی کلیدی در موفقیت نتیجه کاشت شما است.

مراحل و زمان رشد مو بعد از کاشت

2- ریزش موهای کاشته شده و فاز استراحت

تقریبا از 3 یا 4 هفته اول بعد از کاشت مو، اکثر بیماران فرآیندی به نام تلوژن افلوویوم یا “ریزش ناشی از شوک کاشت” را تجربه می‌کنند که گاها تا 3 ماه نیز به طول می‌انجامد. این ریزش عموما در موهای کاشته شده اتفاق می‌افتد و حدود 60 الی 70 درصد آن‌ها ریزش پیدا می‌کنند. همچنین ممکن است درصد کمی از موهای بومی و کاشته نشده نیز به دلیل ترومای کاشت سریع تر از موعد وارد فاز استراحت شوند. این اتفاق اجتناب ناپذیر است و بخشی جدایی ناپذیر از مراحل رشد موهای کاشته شده شناخته می‌شود.

نکته مهم: جای نگرانی نیست چرا که ریزش تنها در سطح ساقه‌ها رخ می‌دهد اما فولیکول‌ها همچنان در جای خود قرار دارد و بعد از چند ماه موهای کاشته شده رشد می کند. 

3- شروع رشد موهای کاشته شده

در اغلب مراجعین ماه چهارم به عنوان زمان رشد موهای کاشته شده در نظر گرفته می‌شود. البته در موارد نادر، زمان رشد مجدد موها می‌تواند تا 6 ماه نیز طول بکشد. همچنین در ابتدای فرایند رویش، تارها بسیار نازک هستند و رنگدانه ای ملایم دارند. بنابراین در پاسخ کوتاه به سوال موهای کاشته شده کی رشد می کنند ؟ متخصصان کاشت مو شیراز، 4 ماه بعد از کاشت مو را معیار و ملاک اصلی در نظر می‌گیرند. 

نکته مهم: با تکنیک‌های مدرن کاشت، بیش از 90 درصد از موهای کاشته شده رشد می کنند.

4- ضخیم شدن موهای کاشته شده

با تقویت فولیکول‌های مو در مرحله آناژن (فاز رشد)، ضخامت مو به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد. 6 تا 12 ماه پس از کاشت، فولیکول‌های مو پیوند شده وارد فاز آناژن بالغ می‌شوند و شما شاهد موهایی خواهید بود که هم از نظر ضخامت و هم از نظر بافت با موهای بومی اطراف تفاوتی ندارند. همچنین، فرآیند بلوغ فولیکول‌های کاشته شده شامل افزایش فعالیت ملانوسیت‌ها است که منجر به رنگدانه‌های بیشتر می‌گردد و ظاهر طبیعی تری در موها ایجاد می‌کند.

بیش از 90 درصد موهای کاشته شده مجدد رشد می کنند.

چند درصد موهای کاشته شده رشد می کند ؟

به طور معمول، حدود 85٪ تا 95٪ از گرافت های موی کاشته شده با موفقیت رشد می‌کنند. البته این میزان به عوامل مختلفی از جمله مهارت تیم پزشکی، وضعیت پوست سر بیمار، رعایت مراقبت های بعد از کاشت و عوامل بیولوژیکی فردی نیز بستگی دارد. با این حال در اکثر مراجعین نرخ رشد موها بالا است. 

موهای کاشته شده کی رشد می کنند ؟

در طی 3 تا 4 ماه اول، فولیکول‌های کاشته شده در مرحله تلوژن (استراحت) باقی می‌مانند و با ریزش مو (ریزش شوک) مواجه خواهید بود. از ماه چهارم به بعد، موهای کاشته شده وارد مرحله آناژن (رشد) می‌شوند و رشد مجدد آن‌ها قابل مشاهده خواهد بود. البته ممکن است که در برخی افراد فاز تلوژن کوتاه تر باشد و رشد موهای کاشته شده در ماه سوم را تجربه کنند. 

سرعت بخشیدن به رشد مو بعد از کاشت

1- ماینوکسیدیل؛ کاهش فاز تلوژن بعد از کاشت

ماینوکسیدیل به عنوان یک گشادکننده عروق شناخته می‌شود که با افزایش جریان خون و رساندن مواد مغذی بیشتر به فولیکول های مو باعث رشد مو می‌گردد. محلول موضعی ماینوکسیدیل می‌تواند مرحله آناژن (رشد) را افزایش دهد و از مدت زمان فاز تلوژن (استراحت) بکاهد. به تعبیری دقیق تر، ماینوکسیدیل سلول های اپیتلیال فولیکولی را تحریک می‌کند تا زودتر از تلوژن خارج شده و وارد آناژن شوند، در نتیجه روند رشد کلی مو را تسریع می‌کند. همچنین افزایش مدت زمان فاز آناژن باعث می‌شود تارهای مو ضخیم‌تر و بلندتر شوند. 

تحقیقات بالینی نشان می‌دهند که مصرف ماینوکسیدیل می‌تواند باعث رشد زودهنگام مو بعد از کاشت شود. اما پیش از استفاده هرگونه دارو یا محلول موضعی قبل از کاشت، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

ماینوکسیدیل، فاز استراحت مو و ریزش شوک بعد کاشت را کاهش می‌دهد.

2- پی آرپی؛ فعال سازی فولیکول ها بعد از کاشت

درمان پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) روش دیگری است که می‌تواند فاز تلوژن را کوتاه کرده و میزان رشد مو را بعد از کاشت افزایش دهد. PRP حاوی فاکتورهای رشد متمرکزی مانند فاکتور رشد مشتق از پلاکت (PDGF)، فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF) و فاکتور رشد شبه انسولین (IGF) است. این عوامل ترمیم سلولی را تحریک می‌کنند، رگ‌زایی را تقویت کرده و سلول‌های بنیادی فولیکول مو را فعال می‌سازند. همه این عوامل سبب می‌گردد که موهای کاشته شده هر چه زودتر از فاز تلوژن به آناژن منتقل شوند.

3- رژیم غذایی؛ افزایش سرعت رشد مو بعد از کاشت

رژیم غذایی صحیح برای سلامت کلی فولیکول‌ها به خصوص پس از کاشت مو ضروری است. مواد مغذی کلیدی مانند بیوتین (ویتامین B7)، روی، آهن، و ویتامین‌های D و E برای حفظ چرخه مو و کاهش طول فاز تلوژن (استراحت) حیاتی هستند. بیوتین برای تولید کراتین (یک پروتئین کلیدی در مو) بسیار مهم است. آهن اکسیژن رسانی مناسب به فولیکول‌های مو را تضمین کرده و ویتامین D به چرخه فولیکول‌ها کمک می‌کند. یک رژیم غذایی متعادل بیش از هر چیز در حفظ نتایج کاشت شما موثر است. 

4- لیزر درمانی؛ تحریک فولیکول های مو

لیزر درمانی سطح پایین (LLLT) از نور قرمز برای تحریک رشد تارهای مو استفاده می‌کند. این انرژی، جریان خون را در پوست سر افزایش داده و فعالیت فولیکول را تقویت می‌سازد. همچنین، تحقیقات نشان می‌دهند که LLLT می‌تواند فاز تلوژن را کاهش دهد. بنابراین در صورت تشخیص پزشک متخصص می‌توانید برای بهبود و سرعت بخشی به نتایج کاشت از لیزر درمانی هم استفاده کنید. 

نتیجه گیری: مراحل رشد مو بعد از کاشت

رشد موها بعد از کاشت از سیکل و چرخه مشخصی پیروی می‌کند. با این حال اغلب مراجعین نگران ریزش موهای خود هستند و سوالات متعددی را در مورد اینکه بعد از چند ماه موهای کاشته شده رشد می کند؟ آیا ۴۰ روز بعد از کاشت مو ، تارها به حد کافی بلند شده است؟ موهای کاشته شده کی در میاد ؟ و غیره از ما می‌پرسند. ما در این مقاله سعی کردیم که به طور شفاف، زمانبندی رشد موها بعد از کاشت را به شما نشان دهیم. 

در پایان از شما می‌خواهیم سوالات و تجربیات خود در مورد مراحل رشد مو بعد از کاشت را در قسمت نظرات (پایین همین صفحه) با ما در میان بگذارید. در اسرع وقت پاسخگوی پرسش های شما هستیم. 

سوالات متداول

آیا ریزش مو دو هفته بعد کاشت طبیعی است؟

از 2 تا 4 هفته بعد از کاشت، طبیعی است که ریزش موهای کاشته شده شما آغاز شود. این ریزش ها نیز به دلیل شوک کاشت است و جای نگرانی نیست. جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله ۱۴ روز بعد از کاشت مو را مطالعه نمایید. 

ایا همه موهای کاشته شده رشد می کنند ؟

تقریبا 90 درصد موهای کاشته شده رشد مجدد دارند و جای نگرانی نیست. البته موهایی که ابتدا رشد می کنند نازک هستند اما به مرور زمان ضخیم تر شده و رشد آن‌ها واضح تر و قابل مشاهده تر خواهد بود.

موهای کاشته شده بعد از چند روز رشد میکنند؟

پاسخ کلی موهای کاشته شده بعد چند وقت رشد می کند، 4 ماه است. اما در برخی افراد می‌تواند این مدت زمان کمتر (ماه سوم) یا  بیشتر (ماه ششم) باشد.

رشد موهای کاشته شده از چه ماهی شروع میشود ؟

پاسخ قطعی اینکه موهای کاشته شده کی در میاد به فاکتورهای جسمانی هر فرد بستگی دارد. اما در اکثر افراد پس از 4 ماه فاز آناژن یا رشد مجدد آغاز می گردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده عکس کاشت مو بعد از 4 ماه روی لینک مقاله کلیک کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای بیشترین امتیاز روی ستاره سمت راست کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد آرا: 6

تا الان رای ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می دهید.