بهترین دارو برای پرپشت شدن ریش

بهترین دارو برای پرپشت شدن ریش کدام است؟ در پاسخ به این سوال، می‌توان ماینوکسیدیل را به عنوان موثرترین دارو رشد ریش در نظر گرفت. با این حال، درمان‌های دیگری از جمله فیناستراید، مکمل‌‌های بیوتین، دوتاستراید و حتی درمان‌های جدیدتر مانند پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) وجود دارد. این مقاله با استفاده از تحقیقات پزشکی و شواهد بالینی، موثرترین داروها و رویکردهای درمانی را برای پرپشت شدن ریش و سبیل را بررسی خواهد کرد. تا انتها با ما همراه باشید. 

ماینوکسیدیل؛ محلول موضعی تقویت فولیکول ریش

ماینوکسیدیل یک داروی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) است که مکانیزم اصلی آن، گشاد کردن عروق خونی است. با این اتساع، مواد مغذی بیشتری به فولیکول‌های مو و سلول‌های بنیادی فولیکولی می‌رسد. 

ماینوکسیدیل (به ویژه در غلظت 5 درصد) با طولانی کردن فاز آناژن فولیکول های مو در رشد بیشتر و ضخامت موهای ریش تاثیرگذار است. اگرچه ماینوکسیدیل بیشتر روی پوست سر استفاده می‌شود، اما مطالعات و شواهد نشان می‌دهد که اثربخشی آن برای افزایش موی صورت (رشد ریش و سبیل) نیز وجود دارد.

ماینوکسیدیل در دوزهای مختلف معمولاً 2٪ یا 5٪ موجود است که از میان برندهای موجود در بازار، معمولا فوم ماینوکسیدیل روگین (Rogaine) و محلول موضعی کرکلند (Kirkland) شناخته شده تر هستند. 

ماینوکسیدیل؛ محلول موضعی تقویت فولیکول ریش

نکته مهم: پیش از مصرف ماینوکسیدیل یا هر داروی پرپشت کننده ریش، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

فیناستراید؛ درمان کم پشتی ریش با مهار آنزیم 5-آلفا ردوکتاز

فیناستراید یک درمان دارویی دیگر است که در اصل برای آلوپسی آندروژنیک (ریزش مو الگوی مردانه و زنانه) ایجاد شده است. این دارو، آنزیم آلفا-5 ردوکتاز را مهار کرده و از تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون (DHT) جلوگیری می‌کند. 

بنابراین می‌توان گفت که فیناستراید موهای ریش و سبیل را در مقابل هورمون DHT (هورمونی که در ریزش مو تاثیر دارد) مقاوم می‌سازد و به کاهش یا توقف پیشرفت ریزش مو ریش کمک می‌کند. حتی در برخی موارد مصرف فیناستراید باعث رشد مجدد مو می‌شود. به ویژه برای افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد کم پشت شدن موهای صورت هستند، مصرف فیناستراید توصیه می‌گردد 

فیناستراید یک داروی ژنریک است که با نام‌های تجاری مختلف موجود است. شناخته شده ترین مارک فیناستراید، پروپشیا (Propecia) است که توسط Merck & Co تولید می‌شود. علاوه بر پروپشیا، چندین برند دیگر ایرانی و خارجی (مانند پروسکار و فین پشیا) از فیناستراید در بازار موجود است.

فیناستراید؛ درمان کم پشتی ریش با مهار آنزیم 5-آلفا ردوکتاز

نکته مهم: در بیمارانی که هم از نازک شدن ریش و هم از آلوپسی آندروژنیک رنج می‌برند، فیناستراید اغلب با ماینوکسیدیل ترکیب می‌شود. همچنین، با توجه به عوارض جانبی بالقوه فیناستراید (از جمله اختلال عملکرد جنسی)، فیناستراید باید با احتیاط و در صورت تشخیص پزشک مصرف گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله قرص فیناستراید برای ریزش مو و ریش را مطالعه نمایید.

بیوتین؛ بهترین تقویت کننده خوراکی ریش و سبیل

کمبودهای تغذیه‌ای، به ویژه بیوتین (ویتامین B7)، منجر به ریزش و کم پشتی ریش خواهد شد. بیوتین یک ویتامین محلول در آب است و این یک جزء حیاتی در چندین فرآیند متابولیک از جمله سنتز اسیدهای چرب، گلوکز و اسیدهای آمینه به شمار می‌رود. البته شواهد بالینی حاکی از نقش مستقیم بیوتین در رشد مو محدود است، اما اغلب به عنوان مکملی برای بهبود کیفیت مو و ریش، به بازار عرضه می‌شود.

چندین شرکت داروسازی، مکمل‌های مبتنی بر بیوتین را تولید می‌کنند که اغلب با سایر ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی ترکیب می‌شوند. از جمله برندهای محبوب موجود در بازار می‌توان به قرص ناترول بیوتین (Natrol Biotin)، سولگار بیوتین (Solgar Biotin)، نیچرز بونتی (Nature’s Bounty)، ویویسکال من (Viviscal Man) اشاره کرد. 


بیوتین؛ بهترین تقویت کننده خوراکی ریش و سبیل

لاتیس؛ تحریک موضعی فولیکول مو ریش

بیماتوپروست یک آنالوگ پروستاگلاندین است که در اصل برای درمان گلوکوم استفاده می‌شود. بعداً توسط سازمان غذا و داروی آمریکا FDA، تاثیر بیماتوپروست برای رشد مژه و تحریک فولیکول‌های مو تأیید و با نام تجاری لاتیس (Latisse) به بازار عرضه شد. 

این دارو فاز آناژن (رشد) فولیکول های مو را طولانی می‌کند و بیشتر برای مژه استفاده می‌شود اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بیماتوپروست می‌تواند در افزایش رشد ریش نیز موثر واقع گردد. معمولا در بازار، برندهای لاتیس آلرگان (Latisse Allergan) و لومیگان (Lumigan) شناخته شده تر هستند.

لاتیس؛ تحریک موضعی فولیکول مو ریش

اسپیرونولاکتون، محلول رشد ریش با خواص ضد آندروژنی

اسپیرونولاکتون دارویی است که عمدتاً به دلیل خواص ضد آندروژنی شناخته شده است. این دارو معمولاً برای درمان بیماری‌هایی مانند آکنه، هیرسوتیسم و آلوپسی آندروژنتیک (ریزش مو) استفاده می‌شود. مکانیزم اصلی اسپیرونولاکتون، مسدود کردن گیرنده های آندروژن و کاهش تولید تستوسترون و دی هیدروتستوسترون (DHT) است. همانطور که می‌دانید DHT هورمونی تاثیرگذار در ریزش مو است و کنترل آن در رشد مو و کاهش الگوهای ریزش موثر خواهد بود. 

برخی شواهد نشان می‌دهد که اسپیرونولاکتون موضعی می‌تواند با حفظ تعادل آندروژن‌ها (به ویژه در موارد آلوپسی آندروژنیک)، رشد ریش را تحریک کند. اسپیرونولاکتون موضعی (اغلب در غلظت 5٪) ممکن است با سایر محرک‌های رشد مو مانند ماینوکسیدیل ترکیب شود و باعث پرپشت شدن ریش و سبیل گردد. 

نکته مهم: به دلیل خطر کاهش سطح تستوسترون و اثرات زنانه، معمولاً مصرف خوراکی آن برای مردان تجویز نمی‌شود. در مقابل، اسپیرونولاکتون موضعی (که مستقیماً روی پوست اعمال می‌شود) به عنوان گزینه ایمن تر برای مردان است.

اسپیرونولاکتون، محلول رشد ریش با خواص ضد آندروژنی

دوتاستراید؛ رویش ریش با مهار هورمون DHT

دوتاستراید نیز مشابه فیناستراید یک مهارکننده 5 آلفا ردوکتاز است که از تبدیل تستوسترون به DHT (هورمون تاثیرگذار در آلوپسی آندروژنیک و ریزش مو) جلوگیری می‌کند. دوتاستراید از فیناستراید در مهار آنزیم های 5 آلفا ردوکتاز نوع I و نوع II قوی‌تر است. البته دوتاستراید عمدتاً برای درمان ریزش مو در پوست سر استفاده می‌شود، اما ممکن است به تنظیم سطح DHT و تقویت رشد ریش کمک کند. دوتاستراید خوراکی معمولاً 0.5 میلی گرم در روز تجویز می‌شود.

دوتاستراید؛ رویش ریش با مهار هورمون DHT

پپتیدها؛ افزایش رشد ریش و سبیل با تقویت فولیکول ها

داروهای مبتنی بر پپتید در سال‌های اخیر به دلیل نقش بالقوه‌شان در تحریک رشد مو سر و صورت مورد توجه قرار گرفته‌اند. پپتیدها زنجیره‌های کوتاهی از اسیدهای آمینه هستند که می‌توانند عملکردهای مختلفی (از جمله بازسازی پوست، تولید کلاژن و تحریک فولیکول‌های مو) را ایفا کنند. بنابراین، پپتیدها در درجه اول برای بهبود سلامت فولیکول مو، تحریک چرخه رشد مو و بهبود ظاهر کلی ریش استفاده می‌شوند. 

پپتیدها را می‌توان در قالب انواع سرم تقویت ریش یا اسپری استفاده کرد. در این حوزه، سرم محرک موی Revita و اسپکترال (Spectral.F7) که هر دو توسط آزمایشگاه های DS تولید می‌شوند، در بازار شناخته شده هستند. البته در نظر داشته باشید که عملکرد اصلی آن‌ها برای موهای سر در لحاظ می‌گردد و بیشتر به عنوان سرم و بهترین شامپو بعد از کاشت مو شناخته می‌شوند. 

پپتیدها؛ افزایش رشد ریش و سبیل با تقویت فولیکول ها

نقش فازهای رشد مو و آندروژن ها

درک رشد ریش مستلزم مروری کوتاه بر فیزیولوژی و چرخه رشد مو است. سیکل یا چرخه مو اشاره به فاز آناژن (رشد)، فاز کاتاژن (گذر) و فاز تلوژن (استراحت) دارد. تراکم و ضخامت ریش به مدت زمانی که مو در فاز آناژن باقی می‌ماند، وابسته است. علاوه بر این، آندروژن‌ها، در میزان رشد موهای صورت ضروری هستند، زیرا فولیکول‌ها را برای تولید موهای ضخیم تر تحریک می‌کنند. داروهایی که این مکانیسم‌ها را هدف قرار می‌دهند، در پرپشت شدن مو ریش و سبیل تاثیر بسزایی دارند که ما در این مقاله، لیستی از مهمترین این داروها را بررسی کردیم.

نتیجه گیری: چگونه ریش پرپشت داشته باشیم ؟

یکی از جنبه‌های اساسی پرپشت کردن ریش و سبیل، استفاده از داروها و اسپری های تقویتی است. در نظر داشته باشید که شما باید قبل از استفاده از هرگونه داروی تقویت کننده ریش با پزشک متخصص خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که آنها متناسب با نیازهای فردی شما هستند. علاوه بر این، هنگام استفاده از این قرص‌ها، محلول‌های موضعی و اسپری‌ها، دستورالعمل‌های سازنده را به دقت دنبال کنید تا بهترین نتیجه را بدون ایجاد عوارض نامطلوب به دست آورید.

در انتها از شما می‌خواهیم که تجربیات و سوالات خود در مورد مصرف بهترین دارو پرپشت شدن ریش را در بخش نظرات (پایین همین صفحه) با ما به اشتراک بگذارید. در اولین فرصت پاسخگوی پرسش‌های شما هستیم. همچنین، امکان کاشت ریش در مرکز و کلینیک کاشت مو شیراز به صورت طبیعی و زیر نظر بهترین تیم پزشکی وجود دارد.

کلینیک تخصصی کاشت مو نهال
آدرس: شیراز، خیابان ستارخان
مشاوره و نوبت‌دهی: 09170181418

سوالات پرتکرار: بهترین دارو برای پرپشت شدن ریش

1- برای رشد موی صورت چکار کنیم؟

برای تقویت بیشتر موهای صورت می‌توانید دستورالعمل‌های دارویی (مثل ماینوکسیدیل، فیناستراید و غیره) را مطابق تجویز پزشک پیگیری نمایید. همچنین، درمان‌های جایگزینی مثل PRP نیز می‌تواند برای رفع کم پشتی ریش و سبیل موثر باشد. 

2- آیا تجربه استفاده از ماینوکسیدیل برای ریش مثبت بوده است؟

ماینوکسیدیل برای ریش تاثیر بسزایی دارد. این محلول موضعی دارای غلظت های 2 و 5 درصد است که با اتساع عروق خونی، منجر به تقویت فولیکول های مو می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله تجربه استفاده از ماینوکسیدیل را مطالعه نمایید تا از نظرات کسانی که این دارو را مصرف کرده‌اند، مطلع شوید. 

3- طریقه مصرف ماینوکسیدیل برای ریش چگونه است؟

ماینوکسیدیل معمولاً در دو نوع غلظت 2 درصد و 5 درصد موجود است که با تشخیص پزشک، دوز مناسب تجویز می‌شود. قبل از استفاده از ماینوکسیدیل، مطمئن شوید که پوستتان تمیز و خشک است و از یک اپلیکاتور (مثلاً قطره چکان) برای اعمال محصول استفاده کنید. در نهایت، این قطره پرپشت کننده ریش را به آرامی روی سطح پوست و ناحیه مورد نظر بمالید.

4- قرص ال دی برای رشد ریش تاثیرگذار است؟

قرص LD (دوز کم) خاصی وجود ندارد که مستقیماً برای رشد ریش به بازار عرضه شود. با این حال، برخی از داروها و مکمل‌ها بدون برچسب برای تحریک رشد موهای صورت استفاده می‌شوند و برخی ممکن است در فرمول‌های با دوز پایین یا به عنوان بخشی از یک روند درمانی تقویت رشد مو در دسترس باشند.

5- بهترین داروی خانگی برای رشد ریش کدامند؟

گاهی اوقات افراد داروی گیاهی رشد ریش را ترجیح می‌دهند. برخی از اسپری‌ها با ترکیبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌هایی که برای سلامت مو سر و ریش مفید هستند، فرموله شده ا‌ند. این اسپری یا داروهای غنی از مواد مغذی ممکن است حاوی موادی مانند ویتامین E، ویتامین C و آنتی اکسیدان‌هایی مانند عصاره چای سبز یا عصاره نخل اره‌ای باشد که استفاده از آن ها می‌تواند به پرپشت شدن ریش کمک کند.

6- چه داروهایی برای رشد سریع موی صورت وجود دارد؟

تقویت و افزایش ناگهانی رشد ریش در یک هفته چندان واقعی به نظر نمی‌رسد. موهای سر و صورت شما باید سیکل و چرخه طبیعی خود را بگذرانند و اغلب داروهای تجویزی (مثل ماینوکسیدیل) حداقل به 1 الی 2 ماه استفاده برای حصول نتیجه نهایی نیازمند هستند. 

دیدگاه خود را بنویسید

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای بیشترین امتیاز روی ستاره سمت راست کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می دهید.