مرگ در اثر پیکرتراشی

آیا احتمال مرگ در اثر پیکرتراشی وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال، متخصصان پیکرتراشی شیراز معتقدند که احتمال وقوع عوارض حاد (مثل ترومبوآمبولی وریدی، نکروز، شوک عفونی) و مرگ در اثر روش های پیکرتراشی اندک است. با این حال، عارضه‌ها و اثرات جانبی مثل ورم و کبودی، درد و خونریزی جزئی ممکن است رخ دهد که با رعایت دستورالعمل‌های مراقبتی به تدریج رفع می‌شوند و جای نگرانی نیست. هدف این مقاله، بررسی عوارض مرتبط با کانتورینگ بدن (از جمله عوارض جانبی حاد و احتمال مرگ و میر) است. تا انتها با ما همراه باشید.

آیا پیکرتراشی باعث مرگ می‌شود؟

پیکرتراشی یا کانتورینگ بدن شامل انواع تکنیک‌های جراحی است که برای بهبود نسبت و تناسب اندام‌ها و ایجاد انحنا بدن انجام می‌شود. روش هایی مانند لیپوساکشن، ابدومینوپلاستی و واترجت و غیره به دلیل مزایای زیبایی که به همراه دارند، محبوب و شناخته شده‌اند. حتی درصد رضایت افراد بعد از اقدام به این درمان‌ها معمولا بالا است. با این حال، در نظر داشته باشید که این روش‌های پیکرتراشی بدون خطر نیستند. 

عوارض جانبی پیکرتراشی می‌توانند از مشکلات جزئی مثل ترمیم زخم تا شرایط حادتر مانند ترومبوآمبولی وریدی و پاسخ‌های التهابی متفاوت باشند. که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

بررسی احتمال مرگ بعد از پیکرتراشی

مرگ ناشی از روش‌های پیکرتراشی، نادر است و تنها در صورتی که عوارض حاد (آمبولی ریه، سندرم آمبولی چربی و خونریزی شدید و غیره) بعد از جراحی پیکرتراشی رخ دهد و تحت درمان قرار نگیرید، احتمال مرگ وجود دارد. بنابراین، ادعای اینکه درصد بالایی از بیماران بعد از پیکرتراشی فوت می‌شوند، صحیح و علمی نیست. 

مرگ و عوارض جانبی بعد از پیکرتراشی، لیپوماتیک، ابدومینوپلاستی، لیپوساکشن

در نظر داشته باشید که پزشک متخصص با توجه به شرایط جسمانی هر بیمار، باید تکنیک مناسب جراحی را انتخاب کند. به عنوان مثال در افراد با زمینه بیماری قلبی یا دیابت، روش‌های تهاجمی (مثل ابدومینوپلاستی گسترده یا Circumferential) توصیه نمی‌شود. بنابراین، انتخاب نادرست تکنیک درمان و عدم تجربه کافی پزشک می‌تواند احتمال بروز این عارضه‌ های جانبی حاد و مرگ را بالاتر ببرد. اما این امر قابل تعمیم به تمامی تکنیک های پیکرتراشی نیست. 

توصیه می‌کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر، مقاله نظرات در مورد ابدومینوپلاستی و نظرات کسانی که لیپوماتیک انجام داده اند را مطالعه کنید. 

بررسی عوارض شایع و معمول بعد از پیکرتراشی

1- تورم بعد از جراحی پیکرتراشی

تورم به عنوان پاسخ طبیعی بدن به جراحی، به دلیل تجمع مایع در نواحی تحت درمان رخ می‌دهد. در واقع، این ورم التهاب به دلیل روند طبیعی بهبودی بدن است. تورم معمولاً در 48 تا 72 ساعت اول به اوج خود می‌رسد و می‌تواند چندین هفته ادامه یابد اما به تدریج فروکش می‌کند.

برای کنترل تورم، به بیماران توصیه می‌شود از گن و لباس های فشرده بعد از پیکرتراشی استفاده کنند و دستورالعمل های مراقبتی پزشک خود را جدی بگیرند. 

2- کبودی بعد از جراحی پیکرتراشی

کبودی نتیجه تروما و آسیب به رگ‌های خونی در حین جراحی است که باعث تجمع خون در زیر پوست می‌شود. کبودی‌ها معمولاً در عرض چند روز پس از جراحی ظاهر می‌شوند و رفع آن‌ها می‌تواند تا 2 هفته طول بکشد. رنگ آنها نیز به تدریج از قرمز به ارغوانی و سپس زرد تغییر می‌کند. این کبودی ها بعد از پیکرتراشی معمولاً خود به خود برطرف می‌شود. برای تسریع در بهبودی، بیماران می‌توانند در مراحل اولیه از کمپرس یخ استفاده کنند و از مکمل های آرنیکا (در صورت تایید پزشک متخصص خود) استفاده نمایند.

3- احساس درد بعد از جراحی پیکرتراشی

پس از پیکرتراشی به دلیل دستکاری بافت و ترومای جراحی انتظار می‌رود درد وجود داشته باشد. شدت درد بسته به تکنیک درمان و آستانه تحمل درد هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. این احساس درد معمولاً در 1 تا 3 روز اول به اوج خود می‌رسد و به تدریج طی هفته‌های آتی کاهش می‌یابد.

4- قرمزی پوست بعد از جراحی پیکرتراشی

قرمزی اطراف محل‌های برش به دلیل التهاب و افزایش جریان خون در ناحیه، طبیعی است. قرمزی معمولا در عرض چند هفته کاهش می‌یابد و می‌توان با مراقبت صحیح (از جمله تمیز نگه داشتن ناحیه جراحی و پیروی از دستورالعمل‌های بعد از عمل) از عفونت زخم جلوگیری کرد. 

عوارض شایع و معمول بعد از پیکرتراشی

5- بی حسی بعد از جراحی پیکرتراشی

بی حسی موقت یا تغییر حس ممکن است به دلیل تحریک یا فشرده شدن عصب ناشی از جراحی پیکرتراشی رخ دهد. بی حسی معمولاً طی چند هفته تا چند ماه با بهبود اعصاب رفع می‌شود. در برخی موارد، بازگشت احساس کامل ممکن است بیشتر طول بکشد.

6- سروما بعد از جراحی پیکرتراشی

سروما، مایعی شفاف است که در زیر پوست (اغلب در جایی که بافت برداشته شده است)، تجمع می‌شود. سروما می تواند در چند هفته اول پس از جراحی ایجاد شوند و در صورت بزرگ شدن، ممکن است نیاز به تخلیه داشته باشند.

7- عفونت بعد از جراحی پیکرتراشی

میزان بروز عفونت در جراحی های کانتورینگ بدن بین 1 تا 10 درصد است. اگر باکتری از طریق برش پوستی وارد شود، ممکن است عفونت رخ دهد و منجر به علائمی مانند افزایش قرمزی، گرما، تورم و ترشح بعد از عمل پیکرتراشی  شود. عفونت‌ها معمولاً در چند هفته اول پس از جراحی ایجاد می‌شوند و نیاز به درمان فوری دارند. 

مصرف منظم آنتی بیوتیک‌های تجویز شده توسط پزشک و مراقبت از زخم، تمیز نگه داشتن ناحیه تحت درمان و اجتناب از فعالیت‌هایی که می‌توانند منجر به عفونت و تعریق شود، بعد از پیکرتراشی اهمیت به سزایی دارد.

8- جای زخم و اسکار بعد از جراحی پیکرتراشی

خواه ناخواه، شما بعد از هر نوع جراحی، جای زخم خواهید داشت. در تکنیک های پیکرتراشی مثل ابدومینوپلاستی این اسکار و برش وسیع تر است و در روش‌های کمتر تهاجمی مثل لیپوماتیک، کوچک به نظر می‌رسد. به چند ماه زمان احتیاج است تا اثر جراحی تا حد ممکن رفع شود اما برای محو کردن کامل آن، احتمالا به لیزرهای تخصصی پوستی و جوانسازی مثل فوتونا نیاز دارید. 

9- هماتوم بعد از جراحی پیکرتراشی

هماتوم معمولاً در نتیجه خونریزی زیر پوست ایجاد می‌شود و می تواند باعث تورم و درد اضافی شود. هماتوم‌ها معمولاً در عرض چند هفته برطرف می‌شوند؛ زیرا بدن خون را دوباره جذب می‌کند، اما موارد حادتر ممکن است نیاز به بررسی پزشک متخصص داشته باشند.

بررسی حادترین عوارض بعد از پیکر تراشی

در جراحی‌های پیکرتراشی و کانتورینگ بدن، عوارض مختلفی ممکن است ایجاد شود که برخی از آنها حاد و تهدید کننده زندگی بیمار هستند. در این موارد به مراجعه فوری پزشک احتیاج است و اغلب در طی دوره ریکاوری و نقاهت اولیه بعد از جراحی رخ می‌دهند. تمامی موارد زیر بعد از جراحی پیکرتراشی احتمال وقوع اندکی دارند.

عوارض حاد (اما بسیار نادر) بعد از پیکر تراشی

1. آمبولی ریه در اثر پیکرتراشی

آمبولی ریه زمانی رخ می‌دهد که یک ترومب (لخته خون) از یک ورید عمیق (نوعی رگ خونی در عضلات) از جای خود خارج شده و به سمت ریه‌ها حرکت و شریان‌های ریوی را مسدود می‌کند. این اتفاق می‌تواند ناشی از استاز وریدی در طی جراحی‌های طولانی، بی حرکتی بعد از عمل و عملکرد انعقادی بیش از حد بدن باشد.

احتمال بروز: آمبولی ریه عارضه‌ای نادر است اما همین احتمال کم نیز در لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی به دلیل زمان طولانی‌تر عمل و تغییرات قابل توجه بافت مشهودتر است.

2. سندرم آمبولی چربی در اثر پیکرتراشی

سندرم آمبولی چربی زمانی اتفاق می‌افتد که قطرات چربی وارد جریان خون می‌شوند و در عروق ریوی یا مغز قرار می‌گیرند و باعث اختلال عملکرد چند اندام می‌شوند. آمبولی چربی می‌تواند به دلیل ضربه به بافت چربی، به ویژه در حین لیپوساکشن تهاجمی (بیش از 5 لیتر حذف چربی) ایجاد شود. 

احتمال بروز: آمبولی چربی نیز نادر است و شیوع آن بسته به حجم و تکنیک لیپوساکشن انجام شده متفاوت خواهد بود.

3. ترومبوآمبولی وریدی در اثر پیکرتراشی

این عارضه، هر دو ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریه را در بر می‌گیرد. در صورت زمان‌های طولانی جراحی پیکرتراشی، بی‌حرکتی و افزایش فشار داخل شکمی در روش‌هایی مانند ابدومینوپلاستی گسترده، این خطر بیشتر است.

احتمال بروز: ترومبوآمبولی وریدی نادر بوده و بیشترین خطر در روش‌های ترکیبی یا جراحی های پیکرتراشی که بیش از 4 ساعت طول می کشد مشاهده می‌شود.

4. خونریزی شدید در پیکرتراشی

خونریزی شدید می‌تواند به دلیل آسیب به عروق خونی اصلی، هموستاز ناکافی یا مشکلات انعقادی، در حین یا بعد از عمل پیکرتراشی رخ دهد. در روش‌هایی با برش‌های پوستی گسترده، مانند ابدومینوپلاستی سرتاسری (اصطلاحا ابدو 360 درجه) این خطر شایع تر است.

احتمال بروز: خونریزی بعد از عمل در 1% تا 5% بیماران گزارش می شود که در جراحی های پیکرتراشی با تکنیک های تهاجمی، مشهودتر است.

5. فاشئیت نکروزان در پیکرتراشی

نکروزان یک عفونت باکتریایی نادر اما شدید است که به سرعت در امتداد سطوح فاسیال (بافت‌های زیر پوستی) گسترش می‌یابد. این بیماری معمولاً به دلیل ورود باکتری‌ها به عمق بافت‌ها از طریق برش‌های ایجاد شده در طی پیکرتراشی رخ می‌دهد و علائم آن شامل درد شدید، قرمزی، تورم و تغییر رنگ پوست است. در این حالت، درمان فوری با آنتی‌بیوتیک‌ها و جراحی برای برداشتن بافت‌های مرده ضروری است تا از پیشرفت بیماری و عوارض جدی جلوگیری شود. نکروز در ابدومینوپلاستی یا در بیماران با عملکرد ضعیف ایمنی بدن (مثل مبتلایان به دیابت) رخ می‌دهد.

احتمال بروز: نکروزان عارضه‌ای بسیار نادر است (کمتر از 0.1%) اما زمانی که اتفاق می‌افتد، اگر به موقع درمان نشود احتمال مرگ و میر وجود دارد.

6. عوارض قلبی در پیکرتراشی

حوادث قلبی، از جمله انفارکتوس میوکارد (حمله قلبی)، می‌تواند به دلیل استرس جراحی، جابجایی مایعات و بیهوشی رخ دهد. در افرادی که از قبل مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند، اضافه بار مایعات یا از دست دادن خون می‌تواند باعث فشار قابل توجهی بر روی سیستم قلبی عروقی شود. به همین دلیل است که به بیماران مسن یا کسانی که بیماری‌های قلبی عروقی زمینه‌ای دارند، کانتورینگ‌های تهاجمی و پیکرتراشی‌های گسترده پیشنهاد نمی‌شود. 

احتمال بروز: حملات قلبی نادر و احتمال آن پایین است. اما این خطر در بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی حاد یا در جراحی هایی که بیش از 5 ساعت طول می کشد، بیشتر است.

7. سندرم کمپارتمان در پیکرتراشی

سندرم کمپارتمان زمانی رخ می‌دهد که فشار در یکی از نواحی بسته بافتی (کمپارتمنت) افزایش می‌یابد و جریان خون به بافت‌های آن ناحیه مختل می‌شود. این وضعیت معمولاً به دلیل تجمع مایع یا خون در ناحیه‌ای خاص، مانند بازو یا پا، ایجاد می‌شود. علائم آن نیز می تواند شامل درد شدید، تورم، و کاهش حس یا حرکت باشد که در صورت عدم درمان سریع، می‌تواند به آسیب دائمی بافت‌ها یا عضلات منجر شود. این سندرم معمولا ناشی از نفوذ بیش از حد مایع در حین لیپوساکشن تومیسنت است.

احتمال بروز: سندرم کمپارتمان در جراحی پیکرتراشی نادر است.

8. سندرم شوک سمی در پیکرتراشی

سندرم شوک سمی یک عفونت نادر و شدید است که به دلیل باکتری‌های خاصی ایجاد می‌شود. این باکتری‌ها می‌توانند از طریق زخم‌های جراحی یا دستگاه‌های پزشکی وارد بدن شوند. علائم این بیماری شامل تب بالا، فشار خون پایین، بثورات پوستی، و علائم مشابه آنفلوانزا است. سندرم شوک سمی به سرعت می‌تواند باعث مشکلات جدی مانند آسیب به اعضای داخلی شود. درمان فوری با آنتی‌بیوتیک‌ها و مراقبت‌های پزشکی تخصصی برای کنترل عفونت و جلوگیری از عوارض جدی ضروری است. ممکن است در روش های پیکرتراشی با زخم های بزرگ (مانند ابدومینوپلاستی کامل و سرتاسری) رخ دهد. 

احتمال بروز: وقوع این سندرم در جراحی پیکرتراشی بسیار کم و نادر است.

9. نکروز پوست در پیکرتراشی

نکروز پوست زمانی اتفاق می‌افتد که بافت‌های پوستی در ناحیه جراحی دچار آسیب و مرگ شوند. این مشکل معمولاً به دلیل کاهش خون‌رسانی به پوست، فشار زیاد روی پوست یا عفونت ایجاد می‌شود. علائم شامل تغییر رنگ پوست به سیاه یا قهوه‌ای، زخم‌های باز، احساس درد یا بی‌حسی است. اگر این مشکل به موقع درمان نشود، می‌تواند به عفونت‌های شدید و آسیب دائمی منجر شود. نکروز ممکن است در ابدومینوپلاستی رخ دهد. 

احتمال بروز: نکروز پوست تقریباً در 1 تا 5 درصد از ابدومینوپلاستی‌ها رخ می‌دهد.

عوامل موثر در احتمال مرگ و عارضه حاد پیکرتراشی

مقایسه احتمال مرگ و میر در روش های پیکرتراشی

هر روش پیکرتراشی با توجه به میزان تهاجمی بودن، مجموعه ای از عوارض و خطرات خاص خود را دارد که می‌تواند بر احتمال پیامدهای شدید از جمله مرگ تأثیر بگذارد. در ادامه، برخی از روش های رایج پیکر تراشی از نظر احتمال مرگ و میر آورده شده است:

مرگ در اثر لیپوساکشن

لیپوساکشن سنتی (به ویژه زمانی که چربی در حجم‌های زیاد تخلیه شود)، خطراتی مانند سندرم آمبولی چربی، آمبولی ریه و خونریزی شدید را به همراه دارد. میزان مرگ و میر لیپوساکشن نیز به طور کلی پایین است.

مرگ در اثر ابدومینوپلاستی

ابدومینوپلاستی یا تامی تاک، شامل برش بافت است که با توجه به نوع ابدو، می‌تواند وسیع یا جزئی تر باشد. در تکنیک های تهاجمی‌تر ابدومینوپلاستی (مثل ابدو کامل یا سرتاسری) عوارضی مانند عفونت زخم، سروما، لخته شدن خون و فاشئیت نکروزان ممکن است مشاهده شود. در صورت مراجعه سریع، حتی در این حالت هم احتمال مرگ و میر پایین است.

انواع روش های ابدومینوپلاستی و میزان تهاجمی بودن، مرگ و عوارض در هر یک

مرگ در اثر لیپوماتیک

لیپوماتیک یک رویکرد مکانیزه برای حذف چربی است. به تعبیری دیگر، لیپوماتیک شکل پیشرفته‌تر لیپوساکشن بوده و از کانولا متصل به دستگاه الکتریکی جهت ارتعاش و مکش چربی‌ها استفاده می‌کند. لیپوماتیک به عنوان کم تهاجمی‌ترین جراحی پیکرتراشی شناخته می‌شود. با این حال، احتمال اندکی برای خطرات آمبولی چربی، خونریزی و عفونت هنوز وجود دارد که به ندرت باعث مرگ و میر می‌شود. 

به طور کلی، احتمال مرگ در روش‌های مختلف کانتورینگ بدن نسبتاً کم است. با این وجود، خطرات و عوارض حاد بستگی به وسعت جراحی، سلامت بیمار و تجربه پزشک دارد. همچنین، هر گونه علائمی که بعد از پیکرتراشی مشاهده گردد باید به سرعت با پزشک مطرح شده تا از وخیم شدن شرایط جسمانی جلوگیری شود.

نتیجه گیری: مرگ در اثر پیکرتراشی و ابدومینوپلاستی

آیا مرگ در اثر جراحی لاغری صحت دارد؟ بستگی به تکنیک درمانی مورد استفاده شما دارد. در صورتی که از تکنیک‌های تهاجمی برای کانتورینگ بخش عظیمی از بدن استفاده کنید، احتمال عوارض بالا می‌رود. البته در اغلب موارد، پیکرتراشی منجر به مرگ نخواهد شد و رسیدگی سریع بعد از مشاهده علائم حاد می‌تواند عارضه های جراحی را کاهش دهد. 

ما در رسانه شیراز بیوتی، 10 بهترین دکتر لیپوماتیک شیراز را معرفی کرده‌ایم که جهت مشاوره می‌توانید با این مراکز در ارتباط باشید. در پایان از شما می‌خواهیم سوالات و تجربیات خود را در قسمت نظرات (پایین همین صفحه) با ما به اشتراک بگذارید. در اسرع وقت پاسخگوی پرسش‌های شما هستیم. 

دیدگاه خود را بنویسید

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای بیشترین امتیاز روی ستاره سمت راست کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می دهید.